Kategorier
Blogg @en

Gör det lättare att cykla i uppförsbackar, köp en elcykel!

Det verkar vara populärt med elcyklar. Det ser roligt ut. Det kan tyckas att det verkar som en bra idé också.

Det är klart att det blir lättare att ta sig fram, och vem vill inte göra det lätt för sig?

Bara lite hjälp i uppförsbackarna kanske?

Ja, det är kanske lätt att sälja elcyklar. En tillverkare skriver ”Vi vill helt enkelt att ni ska få uppleva den enkla vägen.” ( www.ecoride.se )

Men blir det verkligen lättare att cykla?

Nej, naturligtvis inte.
Det blir lättare att ta sig fram, det blir det.

I själva verket blir det naturligtvis svårare att cykla.
Ju mer cykelns elmotor används ju mindre tränar cyklisten på att cykla.
När cyklisten tränas mindre på att cykla så blir den mindre bra på att cykla.
För att kunna cykla behöver man träna på att cykla.
Elcyklen gör att cyklisten tränar mindre på att cykla, alltså gör elcykeln det svårare att cykla.
När det är en sådär lite grå sistaseptemberdag som det är idag i Lund, tänk då på att varje tramptag du tar utan el, är ett tramptag som gör dig bättre på att cykla.

Det är samma sak med glasögon och linser, glasögonen gör det lättare att se det som finns på svåra avstånd. Då tränas inte glasögonbäraren i att se på de svåra avstånden utan glasögon, vilket gör att det blir svårare och svårare att se på de avstånden utan glasögon.

Ska man då inte göra det lättare för sig?

Jodå, det tycker jag. Det finns olika vägar att välja, och det är inte alltid den vägen som verkar vara den enkla vägen som verkligen är den enkla vägen. Jag anser att det enklaste är att se utan hjälpmedel med Natural Vision. Att se utan hjälpmedel är otroligt enkelt, det är det allra enklaste när man väl är där. Har man vant sig vid att se med hjälpmedel är det en utmaning att ta sig dit, men den vägen är verkligen mödan värd. Det är inte bara viktigt, utan centralt, att synträning och seende med Natural Vision är lätt, utan anspänning, utan stress. Natural Vision är den lätta enkla bekväma metoden att träna sin syn med, Natural Vision är närmast att betrakta som njutmetoden.

Jag unnar alla som vill vara glada över en elcykel att vara glada över en elcykel. Fast om någon påstår att elcykeln gör det lättare att cykla så håller jag inte med. Om någon påstår att glasögon eller linser gör det lättare att se utan glasögon så håller jag inte heller med. Jag önskar dig en bra dag med eller utan hjälp och vilken väg du än väljer.

130930 1106 bild syncoachen mulen dag liten

8 svar på ”Gör det lättare att cykla i uppförsbackar, köp en elcykel!”

Nej jag håller verkligen inte med, ditt resonemang håller inte och jag undrar om du verkligen har lånat en elcykel under en längre period någon gång?

1) Elcykeln är det snabbast växande försäljningssegmentet inom cyklar i hela Europa
2) Den potentiella cykelpendlingen utökas från ca 10 km till ca 15 km för den som väljer elcykel
3) Elcykel ger ökad snitthastighet och underlättar i uppförsbackar och i motvind. Då blir det lättare att planera sin resa.
4) Många av de personer som börjar cykla med elcykel märker en klar och tydlig förändring i benstyrka efter några veckor, och vissa väljer att köpa en annan cykel eftersom de just upplever att det är roligare/snabbare/mer träning med en racercykel

Förlåt om jag blir lite petig, men för oss som tillverkar och säljer elcyklar blir det tråkigt när du utgår från ett antagande, och inte egen erfarenhet. Du får gärna låna en elcykel om du vill prova. För det är väl inte så att du sitter i en bil eller åker kollektivt- det blir man ju inte duktig på att cykla av? 🙂

Hej Jakob. Vad roligt att du har hittat hit.

Och att du kommer med olika sätt att se på saker. Sådant gillar jag.

Däremot håller mitt resonemang. Resonemanget är att om du jämför att cykla på en vanlig cykel med att cykla med en assisterad cykel så anser jag att du blir bättre på att cykla utan assistans om du cyklar på en vanlig cykel.

Om du cyklar med en assisterad cykel så blir du bättre på att cykla med assisterad cykel. Om du jämför att cykla med assisterad cykel och att inte cykla alls, så blir du såklart bättre på att cykla

Att elcyklar är det snabbast växande segment är naturligtvis oerhört roligt för dig som elcykelhandlare. Grattis! Men det är inte ett argument för att du blir bättre på att cykla med elcyklar.
Det potentiella pendlingssträckan utökas med en elcykel vid samma kraft, på samma sätt som pendlingssträckan utökas med moped, bil etc. Men den som cyklar 15 km med en vanlig cykel kommer bli bättre på att cykla 15 km med en vanlig cykel, jämfört med den som tar sig fram med elcykel.
Ja, elcykel underlättar, men min poäng är att när du underlättar så blir det sämre träning. Du tar dig fram, ja, det är bra, men du får inte lika mycket träning som om du cyklar utan assistans.
Det finns säkert en och annan som kanske inte alls använder en vanlig cykel först och som efter en tid med pendling med elcykel blir pigg på en vanlig cykel ibland. Det lär däremot vara vanligast att den som skaffar sig en elcykel fortsätter använda en elcykel även om en och annan kanske till och med byter ut sin elcykel. Ju fler som gör det desto bättre, det är ju ett vackert mål.

Själv cyklar jag i ur och skur året runt på en vanlig cykel utan elmotor och känner inte att just jag har något behov av elcykel.

En vanlig cykel kostar väl sisådär runt en tredjedel av en elcykel, fast man har större urval och får mer ”cykel” för pengarna även för den tredjedelen, jag behöver inte tänka på att ladda cykeln två gånger om dagen, jag behöver inte betala för elektriciteten för att ladda, jag behöver inte heller köpa nytt batteri vartannat/vart tredje år. Elcykeln kräver helt enkelt sin el, någonstans ifrån, från någons plånbok och någons tid.

Men det var inte det som jag tog upp. Det jag tog upp var att jag blir bättre på aktiviteten ”att cykla utan elassistans” med en ”cykel utan elassistans” jämfört med att ta mig fram på en ”cykel med elassistans”.

Det finns såklart många argument för att använda en elcykel, men jag anser inte att du blir en bättre cyklist med en elcykel än med en vanlig cykel. Du får såklart tycka annorlunda.

Framförallt så unnar jag alla som gillar och vill ha elcyklar att använda dem och att ha glädje över att använda elcykel.
Jag gläds också åt era försäljningsframgångar och önskar er lycka till.

Jag hoppas vi SES någon gång 🙂
Med eller utan elhjälp och med eller utan synhjälp. 🙂

Svara

Ditt resonemang kanske fungerar i gruppen av friska, ej handikappade personer men det blir lite ”enögt”, att bara titta till just dessa eftersom det i vårt samhälle vimlar av människor som av olika skäl inte klarar att cykla med en vanlig, alldeles oavsett träning. Tvärtemot vad du kanske tror så är det just dessa, ofta med rätt osynliga handikapp, som tack vare elassisterade cyklar också kan uppleva glädjen med att ta sig fram med en cykel. Eftersom du säkert vet hur cykelglädje känns, kan du förmodligen tänka dig glädjen hos de som annars av olika anledningar behövt avstå från den innan. Om det skulle vara så att några ”latmaskar” köper sig en el-cykel istället för att inte cykla alls och kanske åka bil, så är det väl en vinst både för de personerna och för miljön? Öppna dina ögon och se utanför den grupp du själv tillhör, även om den råkar vara störst. Inte ska vi väl exkludera andra grupper? Du och de övriga som är lyckliga nog att kunna cykla på vanliga cyklar; gläds åt det. Man vet aldrig vad som kan hända senare i livet.

Jag önskar alla glädjen att ta sig fram på vilket sätt de än önskar. Människor såväl med som utan funktionshinder, synliga eller osynliga, enögda eller flerögda.

Mitt resonemang handlar om huruvida elcykeln gör det lättare att cykla utan elcykel.

Jag har skrivit i mitt resonemang att jag unnar alla som vill vara glada över en elcykel att vara glada över det.

Jag anser inte att den som väljer en elcykel är en latmask.

Att använda en elcykel för att uppleva cykelglädje eller att transportera sig är hur bra som helst.

Jag ser inte någon motsats i att påpeka att en elcykel inte gör det lättare att cykla utan elcykel.

Eller menar du att den som använder en elcykel blir bättre på att cykla utan elcykel?

Jag ser inte någon motsats i att utsträcka resonemanget till glasögon som inte heller hjälper människor att se och fokusera utan glasögon. Tvärtom anser jag att det blir svårare att se och fokusera om man använder glasögon.

Den som vill använda glasögon får såklart göra det och vara lycklig och nöjd med det.

Jag önskar alla lycka och glädje på vilket sätt de än väljer vad de än väljer.

Ha en riktigt bra dag, med eller utan elcykel, med eller utan glasögon.

Svara

Jag pendlar med elcykel varje dag, 17 km enkel väg. Hemma använder jag vanlig cykel till kortare sträckor. Ditt resonemang håller inte, jag cyklar minst lika bra med min vanliga cykel nu, som jag gjorde innan jag började pendla med min elcykel

Jag tycker inte alls att ditt resonemang håller. De motargument du får kontrar du med dolda villkor som inte framstår i den ursprungliga texten. Hade de stått där från början hade du sänkt din egen argumentation direkt.

Du gör ett grundläggande fel i din definition av cykla. Du reducerar ”cykla” till att ”generera framdrivningseffekt”.

Att cykla är egentligen oerhört komplicerat. Det omfattar inte bara det fysiska trampandet utan även balans, koordination, trafikanpassning, växelval, bromsning, placering, uppmärksamhet och om man vill kan man även lägga till saker som klädval och ruttval. En trött kropp gör alla dessa saker sämre. En trött kropp leder till ett tröttare huvud som presterar sämre. En komplett cyklist behärskar alla områden och är då bättre på att ”cykla”.

Det betyder att en cykel med elassistans låter cyklisten träna på att just … cykla!

Att varje tramptag gör att man blir bättre är också fel. För att kunna bli bättre på att cykla behövs både träning och återhämtning.Utan återhämtning blir man sämre på att cykla. Träningen blir nedbrytande. Givet ett visst arbete som skall uträttas (t.ex. min pendling, 18.5-20km transport enkel väg) kan valet, då återhämtning och vila bli en faktor, stå mellan att cykla elcykel eller ta bussen. Fundera på om man blir bättre på att cykla (koordination, balans….) då man sitter på en buss.

Hej Kristoffer.

Jag kontrar inte med några dolda motargument.

Jag definierar att cykla som att cykla, inte att generera framdrivningseffekt.

Jag jämför att cykla med elcykel med att cykla med vanlig cykel.
Det är ganska tydligt, både av rubriken och av texten vart jag vill komma med.

Så mitt resonemang håller och jag har inte gjort något grundläggande fel.

Trevligt att du lyfter upp att cykling är oerhört komplicerat, jag håller med om det.

Jag håller också med om att cykel med elassistans låter cyklisten träna på att cykla.

Min poäng är att cyklisten blir bättre på att cykla utan elassistans om cyklisten tränar på att cykla utan elassistans.

Återhämtning är absolut en viktig del i det hela. Det gäller att inte överanstränga sig. Håller absolut med. Vila är oändligt viktigt. Jag anser definitivt att överansträngning är fel väg att gå vad gäller allt. Var överansträngning inträffar är förstås inte så lätt att definiera.

Jag anser att du blir bättre på att cykla utan elassistans om du cyklar utan elassistans jämfört med att sitta på en buss. Däremot så blir du sannolikt bättre på att cykla utan elassistans om du sitter på en buss som rör sig jämfört med att sitta på en buss som inte rör sig (eller någon annanstans för den delen).

Ha en riktigt bra dag idag Kristoffer! Med eller utan elassistans, och med eller utan buss.

Vad anser du om glasögon? Blir du bättre på att se utan glasögon om du använder glasögon än om du är utan glasögon?

/Tony

Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *