Kategorier
Blogg

Slipp irrelevant reklam på Facebook, och hitta ”ogilla” knappen

Jag marknadsför SynCoachen bland annat genom att köpa spridning av inlägg på Facebook.
Ibland får jag en kommentar som undrar hur man slipper reklamen.

Därför följer här en guide för hur du gör om du vill slippa vissa sponsrade inlägg.

Det fina med Facebookreklam är att du kan styra den.
I själva verket vill Facebook att du påverkar reklamen till dig, och annonsören vill också det.

Det första du kan göra är att låta bli att kommentera sådant du inte gillar.

Om du interagerar med ett inlägg så kan Facebook tolka det som att det engagerar dig och därmed visa mer av detta för dig.

Nästa sak du kan göra är följande.

När ett inlägg dyker upp hos dig i ditt nyhetsflöde så är för att annonsören vill nå dig.

Det kan, lite förenklat, baseras på att du är vän med någon som har gillat annonsörens sida, eller på att du har gillat något som är relaterat till sökord som annonsören har valt, eller att du på ett eller annat sätt angett att du finns i en stad eller är en viss ålder eller något annat.

Det ser ut ungefär så här

Om du inte vill bli nådd så kan du röra pekaren till rubriken, eller upp lite ovanför till höger om ”Like Page”, då dyker det upp en liten neråtpil där till höger.

Klicka på den så får du upp val i stil med följande.

Efter det kan du ytterligare tala om hur du vill göra och varför.

ta_bort4

Tänk på att Facebook bedömer dig och sparar din historia av hur du har reagerat och bedömt, för att avgöra hur mycket de ska bry sig om dig och dina åsikter.

Det vill säga, om du tar bort allt, ja, då finns det inte mycket kvar… Så då får de ju visa allting för dig ändå…
Eller, om du inte tycker om ett visst kaffemärke till exempel så är det bäst att tala om att det inte är relevant för dig. Om du i stället talar om att det är spam eller att du blir upprörd av det till exempel, trots att Facebook när de granskar det inte anser att det är som du angettt, så kommer Facebook degradera värdet av dina åsikter.

Så även om du är irriterad så vinner du på att vara så relevant och objektiv som möjligt. Det är ju trots allt så att du vill undvika reklam och visa att dina åsikter betyder något, snarare än att visa en ilska mot just ett specifikt kaffemärke, eller något annat.

Det är lite samma sak som om du är otrevlig mot många på Facebook och ofta blir blockerad och bannad så noterar Facebook det, lagrar det och bedömer ditt flöde och värdet på dina kommentarer och dina likes på det sättet. Det är som det ibland brukar uttryckas, ”den samlade bedömingen”, av allt på Facebook, som räknas på Facebook.

Man kan säga att Facebook har tagit netiquetten och höjt upp den till auto-netiqutte 🙂

 

Annonserna till höger har i stället ett litet Kryss om du glider iväg till deras rubrik.
Principen är densamma där. Göm det du absolut inte gillar.

ta_bort5

Facebook kommer inte visa mindre reklam för dig.

Men du kan alltså styra Facebook till att visa vilken reklam du inte vill se och därmed förhoppningsvis få det som passar dig lite bättre.

Annonsören vill nå dig bara om du är intresserad, om du inte är intresserad så gagnar den varken dig, Facebook eller annonsören. Du vill inte se det, Facebook vill inte att du ska se sådant som du inte vill se, och annonsören vill inte heller att du ska se det. Facebook är riktigt duktiga på att anpassa reklamen till dig baserat på vad du gillar, vad du interagerar med och vad du delar.

Och så här har Facebook faktiskt gett dig makten att ”ogilla” sådant du inte gillar. Ja inte vanliga inlägg, men sponsrade inlägg som någon betalar för har du möjlighet att ogilla. Det kommer också ditt nyhetsflöde till godo. Och Facebook får både nöjdare användare och nöjdare kunder, för ingen vill betala för att nå människor som inte vill bli nådda.

Man kan säga så här, att en del saker med den nya digitala världen och den digitala marknadsföringen faktiskt blivit riktigt bra för oss människor.

P.s. Ett tips till dig som är annonsör: tänk på att välja sökord med omsorg. Ett exempel, jag vänder mig förvisso mot människor som har glasögon men när jag angav sökordet ”Glasögon” så valde Facebook ut dem som verkligen gillar sina glasögon. Väljer du sökordet ”Glasögon” som annonsör så försöker Facebook såklart att hitta människor som verkligen gillar sina glasögon och som är i färd med att köpa glasögon. Facebook antar naturligtvis, att den som väljer sökordet glasögon, vill sälja glasögon, vilket ju är ganska bra. Ja, lite förenklat. Nu kan det ju vara intressant ändå att göra som jag gjorde, att välja sökordet ”Glasögon” när jag vill hjälpa människor att bli av med glasögon… Det blev också intressant på sitt sätt, men det var ju inte riktigt rätt målgrupp. Det kan bli en liten kulturkrock kan man säga, även om den kan vara stimulerande så var den inte värd pengarna 🙂
d.s.

Förtydligande 2013-09-14 06.06: Detta är skrivet utifrån en observerande synpunkt och är antaganden utifrån observationer och erfarenhet av hur Facebook fungerar och lite logisk analys och sunt förnuft. Ingen förutom Facebook själva vet exakt hur Facebook rankar och bedömer saker. Detta inlägg är naturligtvis inte på något sätt backat av Facebook utan det är mina helt egna observationer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *