Kategorier
Blogg

När problem försvinner är de plötsligt borta.

Jag har i ungefär ett års tid vaknat mitt i natten av benkramper, nästan varje natt. Det har varit ett lite besvärligt problem men inget ohanterligt. Plötsligt är problemet borta. Det roliga är att det är ju så med problem, de finns där tills de försvinner. Den stora frågan är hur jag ska bli av med problemet.

Ska det gå fort eller ska det få ta tid. Vad innebär dessa val?

Med synproblem är det lite samma sak.

När jag hade problem med min syn var problemet där en dag år 2000. Jag hamnade efter en sväng på sjukhus hos optikern, och fick en quick fix i form av glasögon. Problemet var hanterat väldigt snabbt. Det var en lösning som jag var väldigt nöjd med, för jag visste inget annat då. När jag skulle sluta använda problemet glasögon tog det däremot mycket längre tid, jag valde en långsam väg. Jag valde metoden Natural Vision år 2006 och tränade av och till i knappt ett år innan jag sommaren 2007 lade ifrån mig glasögonen. MEN då var jag långtifrån färdig med min syn. Under hösten 2007 när jag skulle börja arbeta för fullt igen hade jag fortfarande problem med att se skarpt hela dagarna. Jag gjorde övningar flera gånger under arbetsdagen. Det tog ytterligare ungefär tre månader när det var en liten daglig kamp med att se det jag behövde se. Sen gick det ganska bra av sig själv, jag klarade dagarna bra och behövde inte göra övningar men gjorde dem ibland. Det tog ytterligare några år innan nästa steg, innan jag verkligen förstod och vågade tro på att det fungerar. Det är märkligt det där, fast jag såg bra och klarade mig utmärkt, trodde jag på att metoden fungerade 100%. Det var inte förrän hösten 2010 i samband med en Natural Vision workshop med Greg Marsh i Köpenhamn som ytterligare pusselbitar föll på plats. Helt övertygad var jag däremot inte då heller. Trots att jag såg så bra så fanns det fortfarande en aning tvivel någonstans, märkligt och fascinerande. Nästa steg var Natural Vision coach kursen jag gick hos Greg 2011. Under den förstod jag allt mer men ändå hade lite tvivel kvar. Det var inte förrän i slutet på den, under hösten, som nästan de sista pusselbitarna föll på plats. Då upplevde jag i princip allting som helt klart, men någonstans fanns ändå en liten gnutta tvivel kvar. Ytterligare nästa steg kom år 2012, någon gång förra året, när jag plötsligt insåg att jag inte har några synproblem alls.

Hur försvann då benkramperna? Jag vet faktiskt inte. Men jag kan gissa lite. Jag bekymrade mig inte om mina benkramper särskilt mycket eftersom de uppstod i samband med en kostförändring. Hösten 2011 slutade jag äta bröd, ris, pasta och potatis samtidigt som jag minskade ännu mer på, ett sedan tidigare ganska lågt, sötsaksintag. Detta var som ett experiment för att se om jag kunde bli av med mitt begär relaterat till sockermissbruk och sockerberoende (ett beteende jag blivit av med i stort sett fullständigt redan 2005, men inte helt, begäret var ersatt med frukt och nötter). Jag ersatte den maten med mycket mer grönsaker och mer fett än tidigare. En känd effekt av en sådan omställning är att en del människor får nattliga benkramper av det. Jag gjorde ingen annan förändring samtidigt, ingen mer motion eller något annat. Innan kostförändringen ägnade jag mig åt daglig vardagsmotion på väg till och från eller för att rensa hjärnan, en timmes promenad eller en halvtimmes cykling. Efter kostförändringen gjorde jag samma sak. Det kan vara att kostförändringen gjorde att jag drack lite mindre vätska, det kan vara någon mineralbrist eller det kan vara något annat.

En quick fix är att komplettera med några olika mineral, det lär hjälpa nästan omedelbart har jag hört från flera människor.

Två förändringar som jag tror på i efterhand och en mental inställning.

Den ena förändringen var stretchning. Att stretcha muskler (töja muskler) är att lösa kramper omedelbart, det gjorde jag på nätterna när jag fick kramperna. Det hjälpte tack och lov för stunden det hjälpte inte för följande natt. Men stretchning är bra tänkte jag, så jag gjorde en medveten förändring. Den förändring jag gjorde var att jag började stretcha vaderna i vardagen. Inga långa stretchningspass utan väldigt korta. Lite som en katt som sträcker på sig när den har ätit, när den vaknat etc. Inte heller vardags-stretchningen gav däremot något omedelbart resultat.

Den andra förändringen var att jag började dricka och dricker te/infusion/soppa på örter de flesta morgnar i veckan. Just nu mest rosmarin och kummin, rosmarin sägs vara bra för cirkulationen så det skulle kunna vara det. Eller inte.

Den mentala inställningen var att jag bestämde mig för att inte oroa mig. Utan i stället tänka att det ordnar sig. Oro, rädsla, stress, frustration och andra negativa upplevelser är inget bra för förbättring av syn och antagligen inte för att eliminera kramper heller.

Kan vara också att jag hittat en bättre balans med vätskeintaget. Eller så har det löst sig av sig självt på något annat sätt.

Det är fascinerande detta när problem löser sig. Det kan vara en lång och frustrerande väg dit, ibland två steg fram och ett steg tillbaka, och ibland till och med ett steg fram och två tillbaka. Så plötsligt händer det, fast inte i sagan, utan på riktigt. En dag är problemet borta. Det fantastiska är att då är de verkligen borta. Där en ”quick fix” ganska ofta bara tillfälligt tar bort ett problem, eller maskerar problemet, så är en ”slow fix” varaktig och på riktigt, alltid. Vare sig det gäller nattliga benkramper eller synproblem.

Att inte oroa sig, och göra något litet som du tror är bra, och inte ha bråttom, det tror jag är bland det viktigaste.

Gilla gärna SynCoachen på Facebook och dela gärna detta.

130409_1938_img_2457_lund_belyst_solsida-copy_1280

p.s. Fotot är retuscherat av mig. Fotot är taget den 9 april 2013 kl 19.38 vid Clemenstorget i Lund med en mobilkamera (iPhone 5). Jag har retuscherat bort text från skyltarna, av rent estetiska skäl, jag tyckte de störde, det blev en vackrare bild att betrakta så här. Det är en inspirationsbild baserad på verkligheten, men inte en direkt avbild av verkligheten. För ordningens skull finns den oretuscherade bilden här:
130409_1938_img_2457_lund_belyst_solsida_oretuscherad
d.s.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *